[صفحه اصلی ]   [ English ]  
:: صفحه اصلي درباره انجمن عضویت در انجمن ثبت نام در پایگاه آرشیو اخبار گنجینه کتاب جستجو تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
درباره انجمن::
آرشیو اخبار::
عضویت ها::
گنجینه کتاب::
پیوندهای مرتبط::
برقراری ارتباط::
درباره پایگاه::
پست الکترونیک::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: حاکمیت اخلاق بالینی در مراکز درمانی تضمین کننده حقوق بیماران است. ::
 | تاریخ ارسال: 1401/10/30 | 

به گزارش روابط عمومی مرکز تحقیقات اخلاق و حقوق پزشکی، کنفرانس تخصصی اخلاق بالینی و حقوق بیمار از سلسله همایش های شورای اخلاق پزشکی دانشگاه و مرکز تحقیقات اخلاق و حقوق پزشکی در تاریخ ۱۴۰۱/۱۰/۲۹ با حضور اساتید پزشکان، دستیاران و دانشجویان پزشکی، پرستاران و پرسنل درمانی بیمارستان شهید دکتر لبافی ­نژاد برگزار شد و سخنرانان این کنفرانس به طرح دیدگاه­ های­ خود پرداختند. در این کنفرانس- دکتر محمود عباسی- دبیر علمی کنفرانس، دبیر شورای اخلاق پزشکی دانشگاه و رئیس مرکز تحقیقات اخلاق و حقوق پزشکی در سخنرانی افتتاحیه کنفرانس، بر ضرورت حاکمیت اخلاق بالینی در مراکز آموزشی و درمانی و بیمارستان­ ها تأکید کرد و سازوکار تحقق آن را در پرتو فعال شدن کمیته­ های اخلاق بالینی عنوان­ کرد. وی افزود تجربه موفق کمیته ­های اخلاق در پژوهش­ های زیست پزشکی که موجبات تحقق این امر را فراهم کرده بگونه­ ای که هم­ اکنون هیچ طرح تحقیقاتی در مراکز پژوهشی و دانشگاه­ ها به مورد اجرا گذاشته نمی­ شود مگر اینکه از تصویب کمیته­ های اخلاق در پژوهش عبور کرده­ باشد نشان می­ دهد که در مراکز درمانی و بیمارستا­ن ها نیز می­ توان به این توفیق دست­ یافت.
در این کنفرانس دکتر عباس عباس ­زاده قائم­ مقام دبیر شورای اخلاق پزشکی دانشگاه در زمینه منشور حقوق بیمار به ایراد سخنرانی پرداخت و با تشریح مواد مختلف منشور، اجرای نسجه ­های اعتباربخشی بیمارستان­ ها و مراکز درمانی را موجب ارتقاء جایگاه بیمارستان­ ها عنوان­ کرد و خواستار نگاه همه ­جانبه به آن جهت رضایتمندی بیماران و مردم گردید.
دکتر سید علی انجو- متخصص اخلاق پزشکی و دبیر کمیته ملی اخلاق بالینی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در زمینه مهارت ارتباطی و مواجهه با بیمار دشوار به ایراد سخنرانی پرداخت و افزود مهارت­ های نوین ارتباطی ابزار تحقق رابطه مستحکم پزشک و بیمار است و اعلام خبر ناگوار در چارچوب موازین اخلاقی وظیفه پزشک معالج است نه همکاران وی.
دکتر آرین پتفت- عضو هیأت علمی مرکز تحقیقات اخلاق و حقوق پزشکی از دیگر سخنرانان این کنفرانس بود که به موضوع رضایت و برائت و تأثیر آن بر مسئولیت پزشکی پرداخت و تأکید کرد رضایت­نامه ­ها و برائت ­نامه­ هایی که توسط افرادی غیر از پزشک معالج اخذ شود فاقد ارزش حقوقی است.
دکتر لیلا افشار- عضو هیأت علمی دانشگاه و متخصص اخلاق پزشکی موضوع سخنرانی خود را به اسرار پزشکی و حریم خصوصی بیماران اختصاص ­داد و صیانت از اسرار بیماران و حریم خصوصی بیماران و جلوه­ های نقض آن را برشمرد و استثنائات وارده بر آن را یادآور شد.

دکتر محسن فدوی متخصص اخلاق پزشکی دیگر سخنران این کنفرانس نحوه اطلاع­ رسانی خبر ناگوار در زمینه بیماری یا فوت را موضوع سخنرانی خود قرارداد و  با تشریح انواع خبر ناگوار و مصادیق آن چگونگی مدیریت آن را با تکیه بر موازین اخلاقی تبیین کرد. در انتها دکتر محمود عباسی- رئیس انجمن علمی حقوق پزشکی و دبیر علمی کنفرانس در زمینه حقوق متقابل پزشک و بیمار به ایراد سخنرانی پرداخت. وی که به تبیین و تشریح فلسفه نظریه­ های رایج در رابطه پزشک و بیمار به بررسی آن از منظر فلسفه اخلاق و فلسفه حقوق می­ پرداخت؛  هیچ یک از نظریه­ های رایج پترنالیسم و بیمارمحور را تأمین­ کننده اهداف بلندی که در رابطه با پزشک و بیمار نهفته است ندانست و با تشریح نظریه مشارکت و همبستگی در رابطه بین پزشک و بیمار این نظریه را منطبق با ارزش­ های اخلاقی، آموزه­ های دینی و موازین حقوقی دانست. وی در جمع­ بندی نظریه خود، تحقق این نظر را مبتنی­ بر عدالت و تأمین­ کننده حقوق بیماران و پاسداشت کرامت انسانی عنوان کرد.
در پایان نشست به سؤالات حاضرین پاسخ داده شد.
  
تسهیلات مطلب
سایر مطالب این بخش سایر مطالب این بخش
نسخه قابل چاپ نسخه قابل چاپ
ارسال به دوستان ارسال به دوستان


CAPTCHA
::
دفعات مشاهده: 243 بار   |   دفعات چاپ: 58 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 0 بار   |   0 نظر

انجمن علمی حقوق پزشکی ایران The Iranian Association of Medical Law
Persian site map - English site map - Created in 0.04 seconds with 41 queries by YEKTAWEB 4645